Informatie

 

Doorkijkjes - eindexamenexpositie Academie Minerva

 

Vanuit een fascinatie voor waarneming ontstaat mijn werk. Het weergeven van fotografische beelden op de grens tussen figuratie en abstractie interesseert mij. Bewust hanteer ik niet het begrip ‘foto’s, maar spreek ik over ‘fotografische beelden’. Fotografie is voor mij slechts het middel om tot beeld te komen. Bij het zien van m’n beelden kijk je niet meer door een ‘venster’ naar een voorstelling, maar naar een ritmische compositie van licht en donker en horizontalen en verticalen. Deze elementen ontkennen het platte vlak doordat zij letterlijk de hoek om gaan. De materialiteit van de drager wordt hier expliciet in meegenomen om het ‘objectgehalte’ van de fotografische beelden te versterken. Kleur en textuur, maar ook formaat en schaal spelen hierbij een rol. Herhaling vindt naast het lijnenspel plaats door de vlakken die relaties aangaan met de vorm van de beelden. Hierbij probeer ik tot een harmonieuze samenhang te komen. 

 

Het is een manier van kijken waartoe ik mensen wil verleiden. De gefragmenteerde weergave van de werkelijkheid laat mij als beeldmaker de wereld loslaten. Als kijker kun je tijdens het waarnemen van mijn werk in een situatie terechtkomen niet goed te weten waar je naar kijkt, inhoudelijk gezien. In de praktijk kom ik niet zelden tot een situatie waarin ik slechts nog lichamelijk in de werkelijkheid sta. Ik kan mij verliezen in een gevoel dat zich voordoet als ik op bepaalde plekken ben. 

 

Is het sociaal wenselijk dat wij de wereld om ons heen af en toe vergeten en ons tijdelijk bevinden in een droomwereld? 

 

Deze vertwijfeling over de illusie van beeld en de grens tussen abstractie en figuratie is niet alleen relevant bij een expositie, maar ook zeker in een onderwijscontext. In het geval van een tentoonstelling zal dit in een reflectieve setting zijn. De setting is actief/productief waar het gaat om educatie. In beide gevallen gaat het mij om hóé de kijker open staat voor iets, vanuit de ‘werking’ van beelden. Mijn werk is een te noemen resultaat van eigen kijkervaringen. De zoektocht naar herkenning van het afgebeelde wordt gestaakt waar het beeld verandert van een venster in een object.

 

 

Janine Haddering, 2018

 

 

Klik hier voor prijsinformatie